Crisismanagement

Geen woord dat tegenwoordig zo vaak in de media wordt gebruikt als ‘crisis’. Voor een gedeelte heeft dat te maken met de tijdgeest, die flinke woorden niet schuwt. Dergelijke inflatie heeft zich, lijkt het wel, vooral voorgedaan in de politiek. Zei een politicus een jaar of tien, twintig geleden nog ‘een tikje verbaasd te zijn’ over het een of ander, vandaag de dag wordt in precies dezelfde gevallen gestrooid met termen als ‘verbijsterd te zijn’, ‘onthutst te zijn’, etc. En in het bekende gezegde ‘Wat een ramp is voor het land, is een zegen voor de krant’ kan ‘ramp’ inmiddels heel goed door ‘crisis’ worden vervangen. Overigens komen ook de media af en toe overtreffende trappen tekort om gebeurtenissen beeldend te beschrijven. Al veel muggen zijn op die manier tot olifanten verheven, wat vaak grote schade voor betrokken organisaties en personen heeft geleid. Niet vreemd dus dat de kritiek op de media, zelfs de kwaliteitsmedia, aanzwelt. Ook in medialand zelf beginnen er steeds meer stemmen op te gaan om toch vooral weer kritisch en een stukje afstandelijker te gaan werken.

De afgelopen jaren gaan we gebukt onder een meer algemene crisis, die van financieel-economische aard is. Hoe lang deze situatie nog gaat duren is ongewis. Dat is trouwens een van de overeenkomsten met de definitie van ‘crisis’ zoals we die willen gebruiken, is als volgt:

een gebeurtenis die het voortbestaan ofwel de continuïteit van een organisatie bedreigt of zou kunnen bedreigen, zodat snel dient te worden ingegrepen.

Echter, onduidelijkheid (over wat er precies is gebeurd) en onzekerheid (over wat de gebeurtenis betekent) voegen een belangrijke dimensie toe. Daarom kunt u maar beter goed voorbereid zijn. Word abonnee!

Reacties zijn gesloten.